Strona Główna Galeria Wyszukiwarka Listopad 22 2014 05:34:51
Nawigacja
START
Strona Główna
Galeria
Wyszukiwarka
Posłuchaj muzyki
Kontakt z administratorem
O nas
Nasza szkoła
Nasza paczka
Nasza klasa
Nasza pani
Nasze plany i marzenia
Czym możemy się pochwalić?
Warsztat pracy
Scenariusze zajęć
Artykuły, publikacje, referaty
Diagnoza
Metody pracy z osobami z głębokim upośledzeniem umysłowym
Indywidualne programy rewalidacyjno - wychowawcze
Wybrane zabawy
Wybrane wierszyki i masażyki
AAC - porozumiewam się, choć nie umiem mówić
Prawa człowieka-dziecka-ucznia
UWAGA
BEZ REJESTRACJI NIE MOŻESZ KORZYSTAC ZE WSZYSTKICH ATUTÓW NASZEJ STRONY!
Nasza paczka
To my ;)

Kamilek










Jakub








Sebastian













Kamil









Scenariusze zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

Uczniowie - II zespół rewalidacyjno – wychowawczy (4 uczniów)
Prowadzący zajęcia – Magdalena Kiedrowska
Obszar oddziaływań rewalidacyjno – wychowawczych: Wyzwalanie aktywności manipulacyjnej.
Czas trwania zajęć – 4 h lekcyjne

Cele ogólne:
- wyzwalanie aktywności manipulacyjnej z wykorzystaniem przedmiotów związanych tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi;
- budzenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa;
- stymulowanie zmysłów poprzez wzbudzanie zainteresowania nowymi bodźcami – wzrokowymi, dotykowymi, słuchowymi, smakowymi, węchowymi;

Cele szczegółowe:
Dziecko:
Uczestniczy w zajęciach Knilla Program SPH– na miarę możliwości;
Uczestniczy w zajęciach porannego kręgu – na miarę możliwości;
Nie stawia oporu, współpracuje podczas zajęć manipulacyjnych, plastycznych, stymulacji neuromotorycznych punktów twarzy,
Podejmuje próby manipulowania – wyciąga rękę, dotyka, zrzuca, chwyta, wkłada do pojemnika (samodzielnie lub z pomocą) przedmioty;
Podejmuje próby śledzenia przedmiotów poruszających się w linii poziomej, pionowej, po kole, przesuwanych po stole;
Nie obawia się i reaguje aktywnością na nowe bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe, węchowe, smakowe;
Rozumie proste polecenia nauczyciela, odpowiada w dostępny sobie sposób na pytania nauczyciela;
Forma organizacyjna: zajęcia indywidualne i grupowe.
Metody – elementy metod - porannego kręgu, elementy stymulacji od podstaw A.Fröhlicha, program aktywności Knilla, elementy metody F.Affolter, metody oparte na praktycznym działaniu
Pomoce dydaktyczne: domek zapachowy, zapach cytrynowy, krem cytrynowy, maskotka, czekoladowe jajka i kurczaczki, zielone chusty małe i duża, zielone balony, bębenek, tamburyno, ziemia, bazie, folia ochronna, miski, kaseta z programem SPH Knilla, muzyka relaksacyjna i ulubiona muzyka uczniów, podkład muzyczny – wiosna z ,,Czterech pór roku’’ -A.Vivaldi, jajka surowe i gotowane, ubijak do piany, koszyczki wiklinowe, latarka, cytryna, cukier, zawieszone zielone balony, krepa na sznurku, pojemnik na jajka, obrazek z jajkami, pisanki, pisanki na sznurku, piórka, sianko, wielkanocne kurczaczki, śmigusówki, układanka wtyczkowa – jajka duże i małe, klin, siedziska – kucyki, worek Sake, misa do kręcenia

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. ELEMENTY PORANNEGO KRĘGU (stymulacja polisensoryczna według pór roku)- wiosna czas trwania ok. 40min.

1.Zapalenie lampki zapachowej (wiosna –zapach cytrynowy).
2. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego dziecka z wykorzystaniem maskotki kaczuszki z koszyczkiem, w koszyczku dla każdego dziecka znajduje się słodka niespodzianka (wielkanocny kurczaczek lub jajko), którą uczeń stara się wyjąć. Przytulanie, kołysanie - nawiązanie kontaktu wzrokowego i dotykowego.
3. Demonstracja instrumentów muzycznych – bęben, tamburyno - przybliżanie (odczuwanie wibracji) i stopniowe oddalanie (wytworzenie odruchu orientacyjnego).Rytmiczne uderzanie w instrument z wymawianiem imion dzieci.
4. Zakładanie na głowy dzieciom kolorowych chust (kolor zielony). Dotykanie ciała, rąk chustami. Wachlowanie dużą zieloną chustą. Zakrywanie i odkrywanie dziecka z wykorzystaniem dużej zielonej chusty – zabawa ,,a kuku’’.
5. Masowanie dłoni uczniów: kremem cytrynowym, zielonymi chustami, zielonymi myjkami, zielonymi piórkami.
6. Stymulacja przedsionkowa – kołysanie i kręcenie w dużej misie – w zmiennym tempie- adekwatnie do zmieniającego się podkładu muzycznego (wg KLANZY).
7. Spotkanie z żywiołem –wiosna - ziemia rozsypana na folii –dotykanie, klepanie, wsypywanie i wysypywanie z pojemników, wtykanie i wyjmowanie z ziemi gałązek z baziami, mieszanie ziemi z sianem - z pomocą.
8. Zgaszenie lampki zapachowej.
Mycie rąk z pomocą.

II. PROGRAM AKTYWNOŚCI KNILLA (PROGRAM SPH) Czas trwania – ok. 20min. – szczególne zwrócenie uwagi na aktywizowanie samodzielnych ruchów rąk – wykorzystanie frotek z dzwoneczkami założonych na przegubach rąk uczniów.
Kołysanie
Wymachiwanie rękoma
Pocieranie dłoni
Zaciskanie i otwieranie dłoni
Klaskanie
Głaskanie policzków
Głaskanie brzucha
Głaskanie ud
Ruchy stóp/nóg
Przewracanie się- padanie
Relaksacja
III. STYMULACJA POLISENSORYCZNA – praca przy wspólnym stole. Czas trwania ok. 30 min.
Wielozmysłowe poznanie jaj. (dotykanie, wąchanie, smakowanie)
- jajka ugotowane na twardo
- jajka ugotowane na miękko
- jajka surowe
- skorupki po jajkach (dotykanie, próby zgniatania)
Mycie rąk z pomocą.

IV. RELAKS PRZY ULUBIONEJ MUZYCE – czas trwania ok. 15 min. troje uczniów, z jednoczesnym stworzeniem warunków do aktywności własnej – zawieszenie w zasięgu wzroku i rąk uczniów na sznurku – zielonych balonów oraz zielonej krepy, dostarczenie innych materiałów o różnorodnej fakturze.
INDYWIDUALNA PRACA Z JEDNYM UCZNIEM (uczeń z mózgowym porażeniem dziecięcym)- czas trwania ok. 15 min.-
- ćw. koordynacji wzrokowo – ruchowej – dotknij tam gdzie ja - uczeń próbuje wskazać to jajko, które wcześniej wskazał nauczyciel – na konkretach (jajka umieszczone w pojemniku), na obrazku (jajka wykonane z różnorodnych dotykowo materiałów)
- szukanie ,,schowanej’’ na oczach ucznia maskotki(zajączka)
- rozwijanie umiejętności manipulacyjnych i umiejętności pełzania- uczeń stara się włożyć jajka do koszyka – jajka leżą na podłodze

V. ĆWICZENIA MANIPULACYJNE zastosowanie elementów metody F.Affolter -czas trwania ok. 20 min.

- Pokaz pisanek. Przybliżanie i oddalanie pisanek z 1 m do nosa.
- Rozwijanie umiejętności śledzenia pisanek zawieszonych na sznurku poruszających się w linii poziomej, pionowej, po kole, przesuwanych po stole.
- Manipulowanie przygotowanym materiałem związanym tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi (pisanki, koszyczki, sianko, kurczaczki itp.) - zachęcanie do dotykania, chwytania go, wkładania do koszyka, przekładania z ręki do ręki.
-Chwytanie i próba ściskania jajka śmigusówki z wodą.

VI. ELEMENTY EKSPRESJI PLASTYCZNEJ -ok. 10 min.
Wykonanie pisanek – toczenie jaj w wyciśniętej na folię farbie. Próby malowania pisanek dłońmi – z prowadzeniem rąk.
Wykorzystanie podkładu muzycznego – wiosna z ,,Czterech pór roku’’ -A.Vivaldi.
Mycie rąk z pomocą.

VII. POSIŁEK ok. 30 min
- Masaż twarzy wg Castillo – Moralesa, przed posiłkiem.
- Zastosowanie bodźców smakowych –cytryna posypana cukrem.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego jedzenia z zastosowaniem elementów m.F.Affolter.

VIII. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ ok. 10 min
Wyciszenie uczniów –uczniowie i opiekunowie siedzą w rzędzie tworząc ,,pociąg’’:
- kołysanie się na boki, do przodu i do tyłu,
- masowanie pleców,
- śpiewne wymawianie pożegnania z jednoczesnym wyklepywaniem rytmu pożegnania na plecach kolegi: Do widzenia Kamil, pa pa pa, do jutra itp.




autor M.Kiedrowska
Komentarze
Merle11 dnia styczeń 07 2013 10:26:28
cheap bridesmaid dress
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Nasza muzyka


Ankieta
Czy jesteś zainteresowany(a) wejściem w życie ustawy antydyskryminacyjnej?

Tak

Nie mam zdania

Nie

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Powered by PHP-Fusion © 2003-2006 Brasil-Fusion Theme by: IceWasp 36,618 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie